Hitta snabbt det du söker
Jag ska flytta in i Boo Energis elnätsområde
Planerar du att flytta in? Här får du all information om hur du ansluter till vårt elnät.
Jag ska flytta ut ur Boo Energis elnätsområde
Ska du flytta ut? Få enkla instruktioner för att avsluta din elnätsanslutning. Här svarar vi på vanliga frågor och visar hur du gör din flytt trygg och enkel.
Driftinformation och planerade avbrott
Har du drabbats av strömavbrott eller vill veta mer om pågående och planerade avbrott? Här hittar du den senaste uppdateringen om driftstatus och åtgärder vid strömavbrott.

Pålitligt elnät – nära dig
Vi arbetar varje dag för att säkerställa ett stabilt och framtidssäkrat elnät. Med moderna lösningar och lokalkännedom ser vi till att du har el när du behöver den.

Vårt montörsgäng – alltid redo
Våra lokala montörer är snabbt på plats vid driftstörningar och underhåll. Med lång erfarenhet och hög kompetens ser de till att elnätet fungerar smidigt, dygnet runt.

Det lokala elnätet
Vi är ditt lokala elnätsbolag i Nacka, med fokus på trygg och hållbar eldistribution. Med rötterna i Saltsjö-Boo har vi servat området i generationer, alltid med kundens bästa i åtanke.

Framtidens elnät i Saltsjö-Boo
Vi satsar på smarta elnät och hållbara energilösningar för att möta framtidens behov. Genom innovation och ansvarstagande bygger vi en tryggare och grönare framtid för alla i Nacka.
Vanliga frågor om elnät
Vad är ett elnätsavtal?
Elnätsföretaget tar betalt för drift och underhåll av elledningar. Hos oss betalar du en fast avgift som är beroende av säkringsstorlek och två rörlig avgifter för elöverföring och energiskatt per förbrukad kilowattimme (kWh). Du kan fråga en elinstallatör eller ditt elnätsföretag om du har rätt storlek på säkringarna. Bor du i lägenhet kan du vanligtvis inte ändra säkringens storlek.
Teckna nätavtal genom att anmäla inflytt i din nya bostad.
Du kan inte välja elnätföretag, och därmed inte påverka kostnaderna på så vis. Du kan dock påverka kostnaden genom att minska din elanvändning.
Hur gör jag en felanmälan vid strömavbrott?
Vid strömavbrott finns Boo Energis beredskap dygnet runt. Innan du kontaktar dem, följ dessa steg för att själv kontrollera:
- Kolla om grannarna har ström. Om de har det och du inte, är felet troligtvis i ditt hem.
- Se till att jordfelsbrytaren är tillslagen och inte utlöst. Här kontrollerar du driftstatus.
- Kolla att huvudsäkringarna vid elmätaren är intakta. I villor med luftledning är de oftast på vinden.
- I lägenheter kan de vara utanför, kontakta fastighetsskötaren för hjälp.
- Om möjligt, byt ut alla tre säkringarna. Stäng av huvudbrytaren först.
Om problemet kvarstår, kontakta Boo Energis beredskapspersonal på 0704-28 88 88 dygnet runt. Om ingen svarar kan det bero på ett större elavbrott som de arbetar på att lösa.
Om ingen svarar på jourtelefonen eller om det är upptaget beror det på att det är ett större elavbrott och att man är fullt upptagen med att åtgärda felet.
Hur blir jag medlem i Boo Energi?
Bor du i Boo Energis nätområde kan du bli andelsägare och medlem. Det ger dig möjlighet att påverka föreningens verksamhet, bevaka dina intressen och få chans till återbäring. Både privatpersoner och företag kan ansluta sig, förutsatt att de är nätkunder i Boo Energis elnät.
Föreningsstämma och medlemsträffar
Som medlem kan du delta i föreningsstämman och påverka hur överskottet ska fördelas. Vi ordnar även årliga medlemsträffar med information om aktuella ämnen som solceller, laddstolpar och energispartips.
Insats och återbäring
Medlemsinsatsen är 85 kr, med en engångsavgift á 4910 kr förutsatt att ni har en huvudsäkring mellan 16-25 ampere. Återbäring beslutas årligen av styrelsen utifrån resultat och framtida behov.
Flytt och överlåtelse
Flyttar du inom nätområdet följer medlemskapet med. Om du flyttar utanför området kan det överlåtas till den nya bostadsinnehavaren. Saknas ny ansökan inom sex månader avslutas medlemskapet.
Jag vill ändra storlek på min mätarsäkring, hur gör jag?
Normalt är det inga problem att ändra mätarsäkring inom intervallet 16-25 A. Själva bytet kostar 963kr (inkl. moms) att utföra och debiteras på din kommande faktura.
För att se över just dina förutsättningar för ett byte av säkringsstorlek är det enklast att kontakta levbyte.nat@booenergi.se med ditt anläggnings-ID och önskas säkringsstorlek så hjälper vi dig vidare.