Vad letar du efter?
Stäng

Sedan 1996 har elhandeln i Sverige och Norden skett i 60-minutersintervaller, men nu är det dags för en förändring. Från och med 12e juni 2025 övergår elbörsen Nord Pool till att sätta elpriser var 15:e minut. Övergången är lagstadgad och syftar till att förbättra balansen i elnätet och underlätta integrationen av förnybara energikällor som sol- och vindkraft.

 

Varför införs 15-minuterspriser?

Elmarknaden blir allt mer dynamisk, inte minst med mer sol- och vindkraft i systemet. För att hantera snabba svängningar i produktion och efterfrågan krävs en mer finfördelad prismodell. 15-minuterspriser gör det möjligt att styra elflöden och förbrukning mer exakt – något som gynnar både klimatet och elnätets stabilitet.

Hur påverkar det dig som har BooPortföljen?

Om du har vårt populära elavtal BooPortföljen behöver du inte göra något alls. Själva avtalet påverkas inte – du behåller samma trygga upplägg där vi sköter inköpen, sprider riskerna och bevakar marknaden åt dig.

Det som förändras är att det underliggande elpriset i BooPortföljen framöver baseras på 15-minuterspriser i stället för timpriser. Det innebär att vi får ännu bättre möjligheter att optimera inköpen i din portfölj – något som på sikt kan leda till ännu mer konkurrenskraftiga elpriser.

Hur påverkar det dig som har Rörligt timpris?

Du som idag har ett Rörligt timprisavtal kommer automatiskt att få ett Rörligt kvartsprisavtal. Det innebär att elpriset varierar var 15:e minut istället för varje timme, men avtalet fungerar i övrigt som tidigare.

Vad behöver du göra?

Ingenting. Vi på Boo Energi sköter hela övergången åt dig. Du kan luta dig tillbaka – vi ser till att du är redo när elmarknaden växlar upp till kvartspris.

När sker förändringen?

  • 1 november 2023 trädde en ny svensk mätförordning i kraft. Den innebär att elanvändning i vissa fall redan idag mäts och rapporteras per 15 minuter.

  • 12e Juni 2025 sker nästa steg – elbörsens spotpriser sätts då var 15:e minut, och elhandelsavtal med rörligt pris kommer att följa samma modell.

Följ priserna som vanligt – nu ännu mer exakt

I vår app kommer du fortsatt kunna följa din elförbrukning och prisutveckling – men från och med 12e juli på 15-minutersnivå. Det ger dig som vill vara aktiv på elmarknaden ännu bättre möjligheter att styra din förbrukning och sänka dina elkostnader.

 

Har du frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta oss – vi hjälper dig gärna!

Vad innebär den nya effektavgiften?

Idag består din elkostnad av tre delar: kostnaden för den el du förbrukar som du betalar till ditt elhandelsbolag. Elnätskostnaden som du betalar till företaget som äger elnätet där du bor, och slutligen skatter och avgifter, som energiskatt och moms.

Det är prismodellen för elnätskostnaden, nätavgiften, som successivt kommer att ändras – något som Energimarknadsinspektionen har beslutat. Förändringen innebär att beräkningen av din elnätskostnad kommer att göras utifrån din användning och den sammanlagda belastningen på elnätet. Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört effektavgiften.

På Boo Energi planerar vi att genomföra förändringen under 2026 och kommer gå ut med mer information när vi vet hur modellen kommer se ut för våra nätkunder.

 

För att läsa mer om effektavgifter kan du klicka här.

Har du ett familjedelat konto är det endast ägaren till avtalet som kan ta bort ditt konto, har du tillgång till appen kan du själv ta bort ditt konto utan att behöva kontakta oss.

Önskar du ta bort ditt konto i våran app gör du det enklast genom att maila till kundservice@booenergi.se.

Det vi behöver av dig är ett kundnummer för att kunna hänleda till rätt konto, kundnummer hittar du på din faktura du får från oss. 

 

 

Om du inte har Boo Energi appen installerad på din mobiltelefon så behöver du inte ladda ner den igen, du kan alltid höra av dig till oss för radering av ditt app-konto.

Detta görs enklast genom att maila till kundservice@booenergi.se

 

 

Din elanvändning kan du följa både på Mina sidor samt i vår Boo energi app 

 

Boo Energi appen – under Analys kan du se din faktiska användning samt uppskattat värde för aktiv månad. Detta går också att se per år, månad, dag och timmar. 

 

Mina sidor – under fliken Förbrukning kan du se din användning per år, månad, dag och timmar.  

 

Med vår app får du som konsument enkelt koll på din energianvändning/förbrukning, dina kostnader och din miljöpåverkan.

Vår app har inte funktionen att ge notiser när spotpriset är lågt.

Att ladda ner den kostar inget och du får ett bra hjälpmedel för att styra din elanvändning på bästa sätt.

 

Du loggar enkelt in med Mobilt Bank-ID och kan även lägga till fler medlemmar i hushållet  som du önskar ska kunna logga in. 

 

Du kan läsa mer om appen r. 

Du som står på avtalet kan logga in med Mobilt Bank-IDMina sidor, har du inte Mobilt Bank-ID eller inte står på avtalet kan du skapa ett eget inlogg med hjälp av mailadress och lösenord under fliken ”normal” vid inloggnings vyn. 

För att logga in i appen krävs det att du står på avtalet, samt har Mobilt Bank-ID.

 

Önskar du lägga till en familjemedlem går det självklart bra att familjedela väl inne i appen 

Vill du att fler av dina familjemedlemmar ska få tillgång till appen kan du lägga till dem via Min profil -> Familjedelning och med hjälp av personnummer, därefter kan inbjuden person logga in med Bank-ID.

Bor du i Boo Energis nätområde kan du bli andelsägare och medlem. Det ger dig möjlighet att påverka föreningens verksamhet, bevaka dina intressen och få chans till återbäring. Både privatpersoner och företag kan ansluta sig, förutsatt att de är nätkunder i Boo Energis elnät.

Föreningsstämma och medlemsträffar
Som medlem kan du delta i föreningsstämman och påverka hur överskottet ska fördelas. Vi ordnar även årliga medlemsträffar med information om aktuella ämnen som solceller, laddstolpar och energispartips.

Insats och återbäring
Medlemsinsatsen är 85 kr, med en engångsavgift á 4910 kr förutsatt att ni har en huvudsäkring mellan 16-25 ampere. Återbäring beslutas årligen av styrelsen utifrån resultat och framtida behov.

Flytt och överlåtelse
Flyttar du inom nätområdet följer medlemskapet med. Om du flyttar utanför området kan det överlåtas till den nya bostadsinnehavaren. Saknas ny ansökan inom sex månader avslutas medlemskapet.

 

Du kan läsa mer om detta och även gå med som medlem här.

 

Vi har samlat en steg för steg-guide där vi beskriver de steg som normalt kommer behöva gås igenom för att ansluta ert nybygge till elnätet. Du hittar den guiden här.

 

 

Normalt är det inga problem att ändra mätarsäkring inom intervallet 16-25 A. Själva bytet kostar 963kr (inkl. moms) att utföra och debiteras på din kommande faktura 

För att se över just dina förutsättningar för ett byte av säkringsstorlek är det enklast att kontakta levbyte.nat@booenergi.se med ditt anläggnings-ID och önskas säkringsstorlek så hjälper vi dig vidare.  

 

Vill du läsa mer kring priser och avgifter gör du det här.