boo energi logo boo energi logo
Appen

Planera din elanvändning

Boo Energi appen

Uppdaterad: 15 januari 2024

Appen kan hjälpa dig få lägre elräkning

Med vår app får du som konsument enkelt koll på din energianvändning, dina kostnader och din miljöpåverkan. Du kan till exempel följa spotpriset över dygnet och med hjälp av detta flytta din elanvändning till tider när elpriset är lägre. Att ladda ner den kostar inget och du får ett hjälpmedel som gör att du får bra koll på din energianvändning, prognoser och tips.

Appen riktar sig till privatpersoner. Du som representerar ett företag hänvisar vi tills vidare till "Mina Sidor".

Familjedelning

Alla i hushållet kan få tillgång till appen. Personen som står på elavtalet behöver först logga in i appen och dela med sig till de andra i hushållet. 

Om du som står på elavtalet är inne på hemskärmen så hittar du en ’’genväg’’ längre ner på sidan, där anger du e-postadressen till de personer du vill ska få tillgång till appen. 

Du kan även komma år familjedelning via ’’mina sidor’’ och fliken ’’familjedelning’’.

Print bilder App

Exempel på funktioner i appen

  • Följ din elanvändning och se prognoser
  • Jämför din elanvändning med liknande hushåll
  • Se din klimatpåverkan och skapa energismarta vanor
  • Ha koll på dina fakturor - historik - betalda och obetalda

 Historik 

  • Du kan jämföra din elanvändning gentemot dag, månad eller år.
  • Du kan välja parametrar som användning, miljöpåverkan och kostnad i jämförelsen. 
  • Du kan även jämföra din elanvändning med väderfaktorer så som temperatur och molnighet.

Styrning 

Har du solceller, fjärrvärme eller elbil? Med appen har du möjlighet att styra och kontrollera ditt uppkopplade hem.

För närvarande har vi stöd med följande leverantörer. Zaptec, Easee, Charge Amps, Defa, Nibe, Ngenic, Telldus, Fronius och Solaredge. 

För att kunna logga in krävs att du redan har inloggningsuppgifter till någon av tjänsterna. 

Fler funktioner för styrning kommer lanseras längre fram. 

Kille med telefon

De olika vyerna

Prognos 

Här visar vi dagens spotpriser och du kan planera din elanvändning utifrån de timmar som har lägst elpris, detta förutsatt att du har Rörligt timprisavtal eller Boo-portföljen. Du kan dra nytta av svängningarna i elpriset under dygnet och passa på att tvätta, ladda elbilen, diska eller basta på timmarna när elpriset är lägre. Du kan även visa din uppskattade elanvändning. 

Spotpris är det pris som vi som elbolag köper in elen för. Det innebär att priset du ser är exklusive, elcertifikat, påslag och moms. Spotpriset ändras varje timme och styrs av tillgång och efterfrågan. När efterfrågan på el är hög stiger spotpriset. Det kan uppstå viss prisskillnad gentemot Nord Pool spot då priset räknas om från Euro till Sek. 

Månadsrapport 

Här kan du själv kika på din data månad för månad, du kan se din snittanvändning och medeltemperaturen för månaden. 

Analys 

Här kan du kika på hur din elanvändning ser ut månad ör månad. Jämför gärna med föregående månad eller samma månad föregående år, för att se om du använt mer eller mindre el. Jämför med dina grannar eller kolla in vad som troligen förbrukar mest. 

Detaljerad historik 

Denna vy visar hur du använder din el över dygnet, timme för timme (förutsatt att du har ett timavtal). Det tar ca två dagar innan informationen för en dag läses in i appen. Saknas data för en dag har den ännu inte lästs in. 

Förbrukningskollen 

Här får du en bra överblick för när något onormalt inträffat gällande din elanvändning.

Mina sidor 

Här finns information om just ditt hushåll. Du kan se dina fakturor, fylla i uppgifter om ditt hem, vilken kontaktinformation vi har till dig osv. I denna vy ställer du även in, vilka notiser du vill ska komma från appen. 

Notiser: Ibland är informationen i notisen längre än vad som får plats i förhandsgranskningen. Om du håller på notisen med fingret, så visas all information. 

Ladda ner den i App Store eller Google Play! 

appstore           Google Play

Inställningar

Kan jag ändra språk i appen?

Du kan välja om du vill att språket i appen skall vara på svenska eller engelska. 

Du väljer språk i mina sidor. 

Hur ser jag vilken iOS-version min iPhone har?

1. Öppna inställningarna

2. Gå till allmänt

3. Klicka på om

4. Se iOS version

Hur ser jag vilken Android-version mobilen har?

1. Öppna inställningarna

2. Gå längst ner och klicka på system > systemuppdatering

3. Se Android version och Android säkerhetsuppdatering

Texten är för stor och jag ser inte all information.

Troligtvis har du ändrat textstorlek i mobiltelefonen. Det går att ändra i telefonens inställningar. 

Om du har en  iPhone gör du det under rubriken Inställningar - hjälpmedel 

Har du en Android telefon ser det lite olika ut, beroende på vilken telefon du har. 

 

Hur ändrar jag inställningarna för pushnotiser?

1. Gå till Mina sidor i appen

2. Under notiser kan du välja vilka notiser du vill ska vara på och vilka som skall vara av.

Dessa notiser finns: 

Fakturor - Ny faktura, förfallen faktura, betald faktura

Elpris och miljö - Appen talar om när elpriset är högt eller lågt, när miljöpåverkan är hög eller liten. 

Rapport - Allmän information om elpriset. 

Vanliga frågor och svar

Vad är Boo Energi app?

Du som är kund hos Boo Energi kommer via Boo Energi appen att kunna följa din elanvändning i hemmet på ett smidigt sätt. Du får tips för hur du kan använda elen lite smartare och därmed också ha större möjlighet att minska din elkostnad och miljöpåverkan. Appen ger hela familjen en bra överblick och bättre insikt i ert hushålls elektrifierade liv.

Du som har solceller eller/och laddbox till din bil kommer lättare kunna följa produktion och laddning.

Du kan bland annat se:
Dina fakturor, när de förfaller mm
Följa din energianvändning
Jämföra ditt hushålls elanvändning med liknande hushåll
Se din historik
Få tips och svar på våra vanligaste frågor

Energitjänster:
- Ladda bilen när lasten på nätet/din säkring är låg
- Följ din solcellsproduktion

Ladda ner appen från Google Play eller App Store. 

Kan jag testa appen även om jag inte är kund hos Boo Energi?

Du kan logga in och testa för att se vilken information som finns. Inga riktiga värden visas, men du får förhoppningsvis en god introduktion. 

Sök efter Boo Energi i Google Play eller i App Store och logga in som testare. Appen är gratis! 

Hur får jag tillgång till Boo Energi appen?

Om det är du som står för elavtalet i hushållet och du har Bank-id är det bara att hämta vår app i Google Play eller App Store. 

Appen kostar ingenting. 

Om avtalet står på någon annan i hushållet behöver denna person godkänna att dela med sig av appen till dig. 

Be den som står på elavtalet gå in på "Min profil", klicka på kontouppgifter och välj familjedela. När detta är gjort kommer du få ett mejl som bekräftar detta och du kan nu logga in med ditt Bank-ID efter att du laddat ner appen. 

 

Hur ofta uppdateras timvärdena i appen?

Det tar mellan 1-2 dagar innan du kan se din elanvänding timme för timme.

Kan flera i hushållet använda appen?

Ja, hela hushållet kan få tillgång till appen, men den som står för elavtalet i hushållet måste bjuda in berörda. 

1. Gå till ”Mina sidor” i appen.

2. Välj ”Kontouppgifter" och ”Lägg till familjemedlem”

3. Ange namn och e-post på den du vill bjuda in. 

4. Den inbjudna får nu ett mail och kan ladda ner appen och logga in med BankID.

Kan jag använda appen i min iPad?

Ja, appen går att använda i en iPad, men är inte optimerad eller utvecklad för iPad .

Vad ingår i koldioxidberäkningarna?

I koldioxidberäkningen ingår alla energislag som ingår i den Svenska elmixen med hänsyn tagen även till import/export. Därmed får vi en aktuell siffra över hur mycket CO2 som finns i det svenska elnätet varje timme. Vi har även möjlighet att skapa prognoser för kommande CO2 påverkan i det svenska elnätet då vi har tillgång till beräkningar framåt. 

 

När skapas månadsrapporten?

Månadsrapporten skapas ca 2 veckor efter månadens slut. 

 

Går det att se flera anläggningar i appen?

Ja, om du har flera elavtal kan du välja anläggning via en drop-down meny högst upp till vänster på det som kallas hemvyn (första sidan). Där går att välja vilken anläggning som du önskar se information om. 

 

Om jag upptäcker ett fel?

Om du tror att du hittat något som inte fungerar eller att en uppgift inte stämmer, skulle vi vilja att du ger oss följande information: 

1. Ta gärna en printbild och beskriv vad som är fel. 

2. Tidpunkt när felet inträffade. Har du en printbild brukar klockan och tiden synas i bilden. 

3. Vilken enhet du använder, och vilket operativsystem. (Exempel iPhone 8, iOS13.5.1)

4. Ditt kundnummer och mejladress

5. Är du ägare till avtalet eller har du så kallad familjedelning 

Hur beräknas informationen för vad som drar mest i mitt hem?

Informationen består av uppskattade värden som bygger på data från Energimyndigheten och energiexperter. Tanken är att det ska ge en indikation för vad som drar mest i hemmet.

Kan jag ladda ner appen om jag bor utomlands?

Då våra kunder som standard bor i Sverige så är det bara här i Sverige som appen fungerar. Det begränsas hårt av Android och Google.

I appen kan man få en jämförelse med grannar. Vilka ingår i denna grupp?

Med grannar menas egentligen ett hushåll som har samma förutsättningar som ditt. Alla som laddat ner appen (det finns fler energibolag än vi som har liknande appar) och lagt in sina uppgifter om hushåll finns med. Så "grannen" kan bo i ett annat område, men med liknande förutsättningar, det liknar ditt hushåll, i storlek och antal medelmmar till exempel. 

Solproduktion

Vad visar vyn solproduktion?

Överskottsproduktion – Din prognos för hur mycket du kommer överproducera idag. 

Din användning – Din prognos för elanvändning. 

Styrning

Vad kan jag göra i vyn som heter styrning?

I vyn för styrning finns en lista med de olika integrationerna som för närvarande finns i appen. För att kunna logga in krävs att du redan har inloggningsuppgifter till någon av tjänsterna. Klicka på den tjänst i listan som du vill logga in i och följ instruktionerna på skärmen.

När du loggat in på en tjänst så finns möjligheten att lägga till dina enheter som favoriter, då syns även din enhet i en lista på styrningsvyn.

För närvarande finns integration med följande leverantörer: 

Elbilsladdning

  • Easee
  • Zaptec 
  • Charge Amps
  • Defa 

Värmestyrning

  • Nibe 
  • Ngenic

Smart hem

  • Telldus

Solcellspaneler 

  • Fronius

Elbilsladdning

Det finns för närvarande stöd i vår app för laddare från: Easee, CHARGE AMPS, DEFA och CTEK.

På skärmen för en elbilsladdare möts du av en stor cirkel som indikerar status på laddaren. Det finns olika lägen som laddningen kan visa beroende på inställningarna. Bilen kan vara urkopplad, inkopplad utan att ladda samt inkopplad och ladda för stunden. Om vi inte får kontakt med laddaren visas status offline. Under cirkeln beskrivs om ett smart schema är aktivt för stunden. Är schemat aktivt visas de tider som schemat kommer att försöka ladda bilen. Ett antal cirklar visas med mer information om pågående ladd-session, såsom total strömförbrukning.

Starta eller stoppa laddning 

Du kan manuellt starta eller stoppa en laddning.  Om ett schema är aktivt så kommer schemat att ta prioritet över den manuella inställningen.

RFID 

Om Charge Amps har stöd för RFID-chip på sina boxar. Om RFID är aktiverat så går det inte att styra laddning via vår app. Därför erbjuder vi alternativet att stänga av eller sätta på RFID-lås.

Historik 

Se den historiska konsumtionen på din laddare, klicka på en stapel för att få mer ingående information och använd navigationen ovanför grafen för att byta datum.

Smart Schema

På inställningarna för smart schema kan du välja att ladda när priset är som lägst, eller när elförbrukningen har som lägst CO2-avtryck (ofta hänger dessa ihop). Du väljer vilken tid laddning tidigast ska starta och när bilen senast ska vara fulladdad. Du fyller även i hur många timmar bilen behöver laddas totalt under perioden. Sen sköter schemat i appen resten.

Easee - inloggning 

Appen saknar ett sätt att hantera felaktiga inloggningsuppgifter på ett bra sätt. Det saknas ett infomeddelande som påpekar att användarnamn eller lösenord är felaktigt. I stället hamnar appen i någon form av loading-läge. Vi har upprättat en en fix för detta, så förhoppningsvis har vi en lösning på detta inom inte alltför lång tid. 

Värmestyrning

Vi har för närvarande stöd från Nibe och Ngenic i vår app. 

På skärmen för uppvärmning visas den senast inlästa temperaturen och eventuellt andra inläsningar i informationscirklar.

Ngenic

I Ngenics gränssnitt kan du ställa in en måltemperatur för termostaten. Du ställer in temperaturen genom att dra med fingret över rutan, alternativt trycka på + eller -. Tryck på Spara för att bekräfta valet.

I kommande release kommer integrationen för Ngenic att utökas med Ngenic Track. Det innebär att du som använder Ngenic Track får tillgång till realtidsavläsning i appen. 

Nibe

I Nibes gränssnitt kan du ställa in termostaten på olika fördefinierade lägen. Vi kallar detta för “ställ in läge”

Smart hem

För närvarande finns en integration med Telldus i vår app. 

Telldus

Telldus erbjuder en mängd smarta lösningar, allt från en enkel på/av-kontakt till mer avancerade vädermätare. Du kan byta namn på enheten högst upp till höger, för att få kontroll på vilken typ av enhet det är.

På skärmen för smart hem möts du av en stor cirkel som indikerar status för dina enheter som går att sätta på eller stänga av. Under listas alla avläsningar vi fått in, samt när den senaste avläsningen registrerades.

För enheter med möjlighet att sätta på/stänga av finns även en på/av knapp som lyser grönt när enheten är på, och är grå när enheten är avstängd. För den här typen av enhet finns även knappen ”Lägg till schema", där användaren kan definiera ett smart schema för enheten.

Smart schema

Högst upp på skärmen finns en informationsruta som beskriver vilken typ av enhet du bör använda tjänsten smart schema till. Välj om du vill starta enheten när priset är som lägst eller när din el har som lägst CO2 avtryck (oftast hänger dessa ihop). Välj den tid som du tidigast vill att enheten ska starta och den tid som du senast vill att enheten ska stängas av. Ställ in den totala tid som du vill att enheten ska vara aktiv under perioden.För att skapa schemat trycker du på Skapa. Det går även att radera ett redan upplagt schema.

Solproduktion

För närvarande finns en integration med Fronius vår app. 

För Fronius visas de tre senaste dagarnas värden från solpanelerna i appen. Efter att du scrollat till slutet av datan visas en popup som hänvisar till Fronius för att kunna ta del av tidigare data.

Felmeddelanden - styrning

Dina användaruppgifter har gått ut var vänlig logga in igen.

Åtgärd: Dina uppgifter är inte längre giltiga. Prova att logga ut och försök logga in igen. 

Kunde inte hitta någon användare med dessa uppgifter. 

Åtgärd: Du har angett fel inloggningsuppgifter prova att försöka igen. 

Kunde inte kontakta tjänsteleverantören.

Åtgärd: Vi har problem att kontakta tredje part, vänta en stund och försök igen eller prova via tillverkarens egna app. 

Fel uppstod i kommunikation med tjänsteleverantören. 

Åtgärd: Något är troligtvis fel med kopplingen. Kontakta vår kundservice och beskriv vad som inträffat, så kan vi undersöka vad som är fel. Det är bra om du berättar vilken modell på telefon du har och vilken version din telefon har. 

Kan jag se min elanvändning i realtid?

För närvarande har vi kopplingar till följande leverantörer: 

Elbilsladdning

  • Easee 
  • Ctek
  • Charge ams
  • Defa 

Värmestyrning

  • Nibe 
  • Ngenic

Smart hem

  • Telldus

Solcellspaneler 

  • Fronius

Framåt 

Om du har en annan leverantör så arbetar vi för närvarnde med att hitta en lösning så att du som kund skall kunna styra din elanvändning utan att ha köpt något från ovanstående leverantörer. Vi hoppas längre fram kunna informera om någon smart, enkel lösning för bland annat elbilsladdning, värmestyrning och solproduktion i en och samma tjänst. 

 

Alla rättigheter Boo Energi 2024