Laddbox - frågor och svar
Nedan har vi listat några av de vanligaste frågorna som våra kunder ha när det kommer till laddbox.
När du läst detta och känner att du vill veta mer, kan du fylla i en intresseanmälan längst ner på sidan, du kan också beställa en box i vår webshop. När vi fått din beställning hör vi alltid av oss till dig och ser till att boka en tid för installation när det passar dig.
Beställ din Zaptec Go i vår webshop
Här kan du beställa din laddbox i vår webshop
Vi följer upp beställningen och vi ser till att du får en säker installation utförd av auktoriserad elektriker.
Ett klipp där en av våra kunder berättar mer
Titta gärna på vår film, där en av våra kunder Henrik, berättar mer om hur han resonerade innan han gjorde sin beställning.
Behöver jag uppgradera mitt abonnemang, idag har jag 16/20 amperes huvudsäkring?
Med en effektvakt (se mer information nedan) klarar sig de flesta med en huvudsäkring på 20 ampere. Har du en 100% elbil med stort batteri och vill ha tillgång till mer effekt (snabbare laddning) så rekommenderas en uppgradering till 25 ampere. Steget efter 25 ampere innebär oftast en ombyggnation i ert elskåp.
Vad är det för skillnad på en effektvakt och lastbalansering?
Effektvakt - Installeras vid energimätare (huvudsäkringen) och övervakar så att det totala effektuttaget inte överstiger huvudsäkringens storlek, Om/när effektuttaget blir för stort skickar effektvakten informationen till laddboxen att den måste dra ner på laddeffekten.
Lastbalansering - Är en funktion som finns i de flesta laddboxar som gör att laddboxen med informationen från exempelvis en effektvakt kan balansera laddningen till bilen. Det är även så att om flera laddboxar är kopplade i en serie kan laddboxarnas lastbalansering kommunicera med varandra så att de tillsammans inte överstiger uppsatt maxeffekt.
Vad ska jag tänka på när jag väljer laddbox?
De flesta laddboxar som säljs idag klarar laddning hemma upp till 22 kW, men idag är det inte många elbilar som kan ta emot och ladda med så hög effekt.
Generellt kan vi säga att:
- De flesta av dagens rena elbilar klarar att ta emot max 11 kW.
- Hybridbilar tar emot 3,7 till 7,4 kW.
Viktigt är att:
Alltid se till att laddbox och installationen är framtidssäkrad dvs:
En laddbox ska klara 22 kW för nästa generation av elfordon
Ska ha en installation med tillräckligt grova kablar för att klara av laddning på 22 kW.
Att installationen har tre faser fram till laddaren.
Tror du att du ska ha fler elfordon och behöver komplettera med ytterligare laddare så ska dessa laddare kunna tala med varandra likväl som att de behöver kunna kommunicera med effektvakten.
Laddboxen ska ha en automatisk uppkoppling mot 4G så att när Wi-fi inte räcker till kan exempelvis uppgraderingar komma till boxen med automatik.
Laddboxen ska givetvis ha en APP så att du kan styra din laddning till de billigaste timmarna (vår app Boo-appen har koppling gentemot Zaptec).
Fast eller löstagbar kabel till laddboxen?
Det är egentligen en smaksak men vi rekommenderar en löstagbar kabel av huvudskälet att slippa byta hela boxen ifall det skulle bli kabelbrott. Observera att du oftast kan låsa fast din lösa kabel i din box.
Värt att tillägga är att om du har möjlighet att ladda mellan klockan 23-06 blir troligtvis elpriset betydligt lägre. Elnätsavgiften förblir densamma.
Vad finns det för bidrag att söka?
Du har idag möjlighet att ta del av Grönt skatteavdrag dvs: Upp till 50 procent av kostnaderna för installation och hårdvara dras bort som skattereduktion, dock max 50 000 kr, förutsatt att du har utrymme och är berättigad skatteavdraget.
Till sist:
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Laddkabeln med kontrollbox som oftast medföljer fordonet är normalt avsedd för temporär användning, när andra möjligheter saknas.